پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182113
تاثير توافق هسته‌اي بر منافع روسيه در خاورميانه و اروپا
تاریخ انتشار : 1394/04/20 08:38:53
نمایش : 1767
توافق هسته‌اي ميان ايران و غرب مي‌تواند منافع روسيه را به عنوان يکي از کشورهايي که همواره با اروپا دچار مشکل بوده، شديدا به مخاطره بياندازد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، خبرگزاري رويترز در تحليلي به بررسي نقش روسيه در مذاکرات هسته‌اي و تاثير توافق هسته‌اي بر ارتباط ميان تهران و مسکو پرداخته است. توافق هسته‌اي ميان ايران و غرب به شرط محدود ساختن برنامه هسته‌اي ايران در برابر کاهش تحريم‌ها فرصت مناسبي را براي غرب فراهم مي‌سازد. آمريکا و متحدان اروپايي‌اش مي‌توانند با بازگرداندن ايران به عرصه اقتصاد جهاني قطع سيستماتيک اتحاد روسيه و ايران را آغاز کنند و از اين طريق جاه‌طلبي‌هاي هژمونيک مسکو را تحت کنترل داشته باشند. رقابت ميان ايران و مسکو نيز باعث کاهش نفوذ روسيه در خاورميانه خواهد شد و با نگاه به ايران به عنوان يک تامين کننده جايگزين روسيه در زمينه صادرات گاز در آينده بلند مدت نيز مي‌تواند منافع اروپا تامين شود.

طي دو قرن اخير درگيري‌هاي تاريخي زيادي ميان ايران و روسيه درگرفته است. روسيه بيش از هر کشوري خاک ايران را تصرف کرده است. اتحاد ميان اين دو بيش از يک رابطه صميمي به يک ارتباط اجباري و ظاهري شباهت دارد. روسيه از ايران براي دسترسي به منطقه مملو از انرژي خاورميانه و تا حدي ايجاد مشکل براي متحدان آمريکا در اين منطقه استفاده مي‌کند. از سوي ديگر ايران از حق وتوي روسيه در اجلاس‌هاي بين‌المللي مانند سازمان ملل بهره مي‌گيرد. ايران درصورتي که با کشورهاي اروپايي ارتباط بيشتري داشته باشد، در اين صورت روسيه ديگر نقش يک حافظ مناقع را براي تهران نخواهد داشت. درواقع روابط شکننده ايران و غرب است که باعث نزديکي هرچه بيشتر ايران و روسيه به يکديگر شده است.

به اعتقاد نويسنده شرکتهاي روسي قراردادهاي بسياري با ايران منعقد کرده و در زمينه‌هاي بسياري مانند انرژي و حوزه هسته‌اي سود بسياري را نصيب خود کرده‌ هرچند چندان به تعهدات خود پايبند نبوده‌اند. با اين‌حال طي سال گذشته شرکتهاي روسي از ترس خارج شدن از بازار ايران درصورت توافق هسته‌اي با اشتياق تمام اقدام به عقد قراردادهاي بلند مدت در بازار ايران کرده‌اند. ايران و روسيه در عرصه انرژي با يکديگر رقابت دارند. درصورتي که ايران قادر به فروش بدون دردسر نفت خود در بازارهاي جهاني باشد اين مسئله مي‌تواند باعث کاهش قيمت نفت و درنتيجه آسيب به منافع مسکو شود.

استراتژي فعلي اروپا تحويل گرفتن نفت از طريق خطوط لوله آذربايجان و از طريق ترکمنستان است. قرابت ايران و منابع عظيم گازي کشورمان را به يک رقيب براي روسيه در بازارهاي اروپايي تبديل کرده است. اما عدم وجود زيرساختهاي خطوط انتقال نفت و گاز و همچنين سالها تحريم باعث شده که ايران هرگز ظرفيت استفاده از چنين فرصتي را نداشته باشد. ايران در عوض مجبور به تحويل گاز خود به همسايگاني چون ترکيه، ارمنستان و آذربايجان شده است.

با اينحال بحث انتقال گاز از ايران به اروپا از طريق ترکيه ساده نيست زيرا جدا از هزينه سرسام آور و ده‌ها سال زمان براي عملي شدن چنين پروژه‌اي ايران بايد روابط خود با ترکيه را که در موضوع سوريه دچار اختلافات جدي هستند مورد بازبيني قرار دهد. جدا از اين موضوعات سياسي بحث نياز به سرمايه‌گذاري و فن‌آوري براي عملي شدن چنين طرحي بسيار حياتي است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html